Prelegenci

 

Francesca Valan

fancesca_valan Włoska projektantka specjalizująca się w CMF design (Colour Material Finish). Absolwentka Instituto Europeo di Design (IED). Mieszka i pracuje w Mediolanie, gdzie założyła własne studio projektowe. Bierze udział w projektowaniu różnego rodzaju produktów w zakresie doboru odpowiednich materiałów, barw i faktur. Stworzyła własną metodę prognozowania trendów barwnych opartą na analizie historycznej oraz statystycznej zjawisk rynkowych, badaniu preferencji a także cyklu życia różnych produktów. Jej projekty obejmują szeroki zakres tematyczny; od mebli biurowych, produktów AGD, przestrzeni publicznych po sprzęt sportowy, zabawki, artykuły piśmiennicze czy okulary. Lista klientów Studia Valan zawiera m. in. takie firmy jak: De Longhi Group, Lechler, Samsung, LEGO, LG, Hitachi, Olivetti, Atomic, Techogym, Fila, Campari, Oikos Venice. Od kilku lat Francesca Valan prowadzi także zajęcia dla studentów Politechniki w Mediolanie w ramach Master Courses in Color Design Technology.

Anna Kmita

Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach, na kierunku wzornictwo. Habilitacja w 2015: „Zestaw trzech realizacji związanych z projektowaniem kolorystyki w komunikacji wizualnej”. Prowadzi, na macierzystej uczelni, Projektowanie Kolorystyki, oraz Pracownię Podstaw Projektowania, wraz z Piotrem Pacałowskim i Alicją Pałys. Projektuje komunikację wizualną i kolorystykę. W ostatnich latach realizowała programy badawcze i wzornicze, mające na celu zachowanie dziedzictwa i przywracanie do świadomości społecznej zapomnianych elementów tworzących historię, kulturę i tożsamość Śląska. Programy zakończono publikacjami, prezentacjami na konferencjach międzynarodowych w kraju i za granicą oraz wdrożeniami z zakresu sztuki użytkowej, wynikłymi ze współpracy z lokalnym przemysłem.

Agnieszka Jacobson-Cielecka

Dyrektor programowa School of Form (Katedra Projektowania na Uniwersytecie SWPS) i współautorka programu nauczania. Doktor sztuki w dyscyplinie sztuk projektowych.
Wcześniej dyrektor artystyczna Łódź Design Festival i redaktor naczelna Elle Decoration. Kuratorka licznych wystaw designu, dziennikarka, animatorka wydarzeń promujących design, członkini rad programowych polskich i europejskich festiwali, juror konkursów projektowych.

Niektóre z wystaw:
Korale koloru koralowego (2018) prezentowana w Budapeszcie i w Pradze
Roundabout Baltic. Design with a sea view. (2016-17) prezentowana w Szwecji, Estonii, Litwie, Łotwie, Islandii i Polsce.
Common Roots. Design Map of Central Europe. Design Museum Holon, Izrael
Unpolished, Polished up, Moderna (wszystkie razem z Pawłem, Grobelnym)
Polska Folk, Materia Prima, Dziecinada, Co ty pleciesz.
Najnowsze: (Nie)ożywione i PolishedUp!
Większość wystaw była prezentowana na najważniejszych festiwalach designu w Europie, a także w muzeach designu (MAKK w Kolonii, Muzea Sztuk Stosowanych w Budapeszcie, Wilnie, Tallinie, Rydze, Muzeum Designu w Helsinkach,Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Bukareszcie, Form Design Center w Malmö, Nordic House w Rejkiaviku i inne).

Członkini rad programowych festiwali Łódź Design 2013-2014, Gdynia Design Days, 2014-2016, Designblok, Czechy, 2014-2018 oraz ciał doradczych Instytutu Adama Mickiewicza, Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli.

Agata Kwiatkowska – Lubańska

Projektantka wzornictwa specjalizująca się w tematyce barwy. Pracownik naukowo-dydaktyczny Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Autorka wielu artykułów z zakresu wiedzy o barwie i prelegentka biorąca aktywny udział w polskich i międzynarodowych konferencjach. Konsultantka kolorystyki współpracująca z firmami z branży farb, lakierów oraz wyposażenia wnętrz. Uczestniczka zespołów zajmujących się prognozowaniem trendów barwnych. Pasjonatka wszystkich zagadnień z zakresu nauki o barwie, organizatorka cyklu konferencji „Dzień Barwy” w Krakowie. W latach 2008-2012 prodziekan Wydziału Form Przemysłowych w Krakowie, 2012-2018 kierownik Zakładu Wzornictwa PWSZ w Tarnowie.


Barbara Widłak

Zatrudniona w Katedrze Komunikacji Wizualnej na Wydziale Form Przemysłowych ASP w Krakowie od roku 1994. W czerwcu 2018 otrzymała tytuł doktora habilitowanego na podstawie osiągnięcia pt. Znaki uniwersyteckie. Projekty systemów identyfikacji wizualnych: Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, Collegium Medicum UJ w Krakowie, Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Heraldycznego. Od 1999 roku współpracuje z historykami z Uniwersytetu Jagiellońskiego i zajmuje się opracowaniem graficznym herbów, flag, chorągwi, sztandarów, pieczęci oraz insygniów władzy. Zaprojektowała około 70 herbów, które zostały zatwierdzone przez ministra spraw wewnętrznych i administracji. W 2002 roku otrzymała medal „Kraków 2000” za opracowanie herbu Krakowa. W maju 2018 wydany drukiem przez Wydawnictwo ASP w Krakowie Herbarz jej autorstwa otrzymał wyróżnienie w 58. Konkursie Najpiękniejsze Książki Roku 2017. W czerwcu 2018 w konkursie Polish Graphic Design Awords otrzymała nagrodę główną za System identyfikacji wizualnej Krakowa – Księga Herbu.

Justyna Tarajko-Kowalska

Dr inż. architekt, nauczyciel akademicki. Od 2001 roku pracuje na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Jest autorem przeszło 50 artykułów i licznych wykładów o tematyce barwy w architekturze i urbanistyce. Uczestniczyła w wielu konferencjach i sesjach naukowych poświęconych barwie m.in. w kongresach AIC (Międzynarodowe Stowarzyszenie Barwy). Od 2005r. jest członkiem grupy studialnej AIC Environmental Color Design Study Group. Jest również autorem i współautorem kilku opracowań wykonanych na zlecenie producentów farb i tynków zewnętrznych, wspomagających wybór barw elewacyjnych. W swojej pracy badawczej koncentruje się szczególnie na zagadnieniach związanych z kolorem w środowisku zbudowanym.


Bożena Groborz

Adiunkt w Katedrze Przestrzeni i Barwy na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w  Krakowie, starszy wykładowca w PWSZ w Tarnowie. Doktorat w 2010 (temat: „Grafika i kolorystyka polskiej tkaniny produkowanej przemysłowo w XX w oraz jej znaczenie w ubiorze”). Projektantka, zajmuje się przede wszystkim tkaniną we współczesnym ubiorze, grafiką i kolorystyką tkanin w ubiorze i wnętrzach, trendami w modzie i wzornictwie, kierunkami rozwoju nowoczesnych tekstyliów oraz smart-fashion i smart-textiles.

 

Monika Jenowein – Patyczek

Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Malarstwa i Grafiki ASP w Gdańsku na kierunku Grafika Projektowa. Od 2016 prowadzi zajęcia między innymi z „Wiedzy o kolorze” ze studentami na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Od 2017 roku jest również studentką Międzywydziałowych Studiów Doktoranckich. Tematem jej pracy doktorskiej jest „Artystyczna identyfikacja mostów i bram w Gdańsku”. Poprzez badania naukowe połączone z artystycznymi działaniami zmierza ku nadaniu im liminalnych i refleksyjnych znaczeń. Praca doktorska jest interdyscyplinarnym projektem, łącząc wiedzę o kolorze również z różnymi dziedzinami sztuki jak grafika projektowa, wzornictwo i rzeźba.
Artystka zajmuje się wszelkimi dziedzinami sztuk wizualnych. Prowadziła własne studio artystyczne w Londynie, które zaowocowało zaproszeniami przez międzynarodowych kuratorów do publicznych instalacji i wystaw zbiorowych i indywidualnych. Współpracuje z ASC Galerią w Londynie i grupą artystyczną WL4 w Gdańsku.

Bożydar Tobiasz

Urodzony w 1975r. Dyplom na Wydziale Form Przemysłowych ASP w Krakowie w 2004r. Jako projektant współpracował między innymi z Muzeum Narodowym w Krakowie, Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, pracował dla takich firm jak: Ikea, Kinnarps, Martela. Od 2008 roku związany z Katedrą Przestrzeni i Barwy Wydziału Form Przemysłowych ASP w Krakowie. Od października 2013 jest wykładowcą na kierunku Wzornictwo w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie.

 

Marta Osipczuk

Projektantka wzornictwa, specjalizująca się w dziedzinie CMF. W 2014 roku ukończyła kierunek Wzornictwo na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie od 2017 roku asystentka w Katedrze Przestrzeni i Barwy na macierzystej uczelni.
W ramach współpracy z firmą Lechler i jej polskim dystrybutorem STS-Berg od 2015 roku odpowiada za wdrażanie i rozwój projektu Color Design© w Polsce, a od 2017 roku również w Czechach, Rosji i Słowacji współpracując z producentami w sektorze prze¬mysłowym, dekoracyjnym i meblarskim.